wykształciła pol. loci communes odnoszące się do Żydów wprzypowieściach, pouczeniach, legendach, fabułach, np. wpoezji J. Żuławskiego Księgi żydowskie, Koniec Mesjasza. Prawo żydowskie oddaje J. Stryjkowski wpowieściach Austeria, Sen Azrila. Źródłem określającym tożsamość obecności t.j. jest potrójny krąg tekstów: Tora pisana (biblijny ST), Talmud (tradycja ustna), Kabała (np. zainteresowanie nią obecne jest wprozie B. Schulza Sanatorium pod Klepsydrą - motyw Księgi-Autentyku, weseistyce Cz. Miłosza Ziemia Ulro). Nowsze zjawiska to doświadczenia holocaustu (zagłady), np. wprozie B. Wojdowskiego Chleb rzucony umarłym, A. Rudnickiego Żywe imartwe morze, motyw wygnańca, tułacza, np. H. Grynberga Żydowska wojna, motyw miasteczka wwierszu A. Słonimskiego Elegia miasteczek żydowskich, mędrca, raju utraconego wpiosence Miasteczko Bełz, przekazów związanych np. zruchem chasydyzmu wtrylogii powieściowej S. Vincenza Na wysokiej połoninie, wpoezji A.Wata Na melodie hebrajskie. Podstawę t.j. stanowi wspólna tradycja judeochrześcijańska, obecna wkulturze pol., stanowiąca cząstkę jej tradycji lit.
- topika, (gr. topoi = miejsca,...