– ogół procesów dydaktycznych i wychowawczych, których celem jest poszerzanie wiedzy o wspólnej historii i dziedzictwie kulturowym, przezwyciężanie uprzedzeń i akceptacja europejskiej różnorodności oraz kształtowanie postaw otwartości i tolerancji wobec odmienności innych ras, kultur i religii, uczenie o przyczynach i przebiegu procesów integracyjnych i funkcjonowaniu różnych organizacji o zasięgu europejskim, podejmowanie działań na rzecz pokoju, wolności, demokracji, praw człowieka, prawa i bezpieczeństwa ekonomicznego, a także przygotowanie młodzieży do życia w jednoczącej się Europie przez nabycie umiejętności posługiwania się językami obcymi i nowoczesnymi technologiami informatycznymi. Jest zatem nauczaniem o Europie, w Europie i dla Europy. Idea e.e. zrodziła się ok. 1973 w państwach zachodnich współtworzących Wspólnotę Europejską. W Polsce pojęcie to pojawiło się po 1989, gdy priorytetem polityki zagranicznej rządu stała się integracja z organizacjami europejskimi. W 1999 e.e. została wprowadzona do podstawy programowej jako jej obowiązkowy komponent. Formami upowszechniającymi tę ideę są np. szkolne kluby europejskie, europejska ścieżka międzyprzedmiotowa czy uczestnictwo w europejskich programach edukacyjnych. Zob. też wymiar europejski w edukacji.
- wymiar europejski w edukacji, – pojęcie rozpropagowane...
- Moja Szkoła w Unii Europejskiej, – program zapoczątkowany...
- Unia Europejska, – nazwa określająca...