Reklama

lista przeglądu prawa

(lista screeningowa) – lista aktów prawnych regulujących dany obszar negocjacyjny przygotowana przez Komisję Europejską na potrzeby procesu screeningu. Składa się z dwóch części. L. A zawiera zbiór aktów prawnie wiążących: zapisów traktatowych, rozporządzeń, dyrektyw i decyzji, których wdrożenie jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania danego obszaru negocjacyjnego. Na l. B znajdują się natomiast zalecenia, programy wspólnotowe, przykłady umów dwustronnych zawieranych przez Wspólnoty z krajami trzecimi oraz inne dokumenty, często o charakterze informacyjnym, które nie są wiążące dla państw członkowskich, lecz zalecane przez Komisję Europejską. W trakcie screeningu przekazywane są państwom kandydującym, które uzupełniają je o narodowe akty prawne z danego obszaru negocjacyjnego. Sekretarz Zespołu Negocjacyjnego przesyłał je do członka Zespołu Negocjacyjnego odpowiedzialnego za dany obszar oraz przewodniczącemu konkretnego podzespołu zadaniowego. Jednocześnie informacje te przekazywane były do zainteresowanych ministerstw, administracji rządowej, przedstawicieli biznesu, pracodawców, związków zawodowych i partnerów społecznych z prośbą o przedstawienie swojego stanowiska. Następnie sekretarz zespołu zwoływał spotkanie uzgodnieniowe celem wypracowania wytycznych dla delegacji kraju kandydującego na sesję przeglądu prawa. Po zakończonym procesie screeningu opracowany zostaje raport pokazujący stopień rozbieżności pomiędzy prawem wspólnotowym a krajowym, i będący podstawą opracowania stanowiska negocjacyjnego w danym obszarze.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama