Reklama

współpraca gospodarcza Unia Europejska

Stany Zjednoczone– Stany Zjednoczone i Unia Europejska to dwie największe gospodarki na świecie, wytwarzające łącznie 42% światowego PKB (USA–22%, UE–20%). Dwustronny przepływ kapitału i inwestycji, o wartości 1 mld dolarów dziennie, stanowi prawie 40% całości światowego handlu (37% światowej wymiany handlowej, i 45% handlu usługami). Obie strony są dla siebie nawzajem największymi partnerami zarówno handlowymi, jak i pod względem inwestycji zagranicznych. Najważniejszą platformą w.g. jest Światowa Organizacja Handlu (WTO), której członkami są Stany Zjednoczone, jak i Wspólnota Europejska oraz jej kraje członkowskie. WTO jest też arbitrem przy rozstrzyganiu spornych kwestii, które ujawniają się w miarę intensyfikacji wzajemnych stosunków. W 1997–2001 na forum WTO trafiły dwadzieścia trzy sporne sprawy, których stronami były Wspólnota Europejska i Stany Zjednoczone (dotyczyły m.in. przepisów podatkowych obowiązujących w USA w stosunku do zagranicznych korporacji podatkowych czy przestrzegania w Grecji praw autorskich na filmy i programy telewizyjne). Jednym ze sporów, które od kilku lat różnią Stany Zjednoczone i Unię Europejską, jest wykorzystanie przez Stany Zjednoczone biotechnologii przy wytwarzaniu żywności genetycznie modyfikowanej i ustawa Helmsa-Burtona z 1996. Ustawa ta przewiduje nałożenie sankcji na przedsiębiorstwa zagraniczne działające na Kubie i korzystające ze znacjonalizowanego majątku obywateli amerykańskich. Unia zaprotestowała przeciwko niej, ponieważ dotyczyła nie tylko firm amerykańskich, ale wszystkich działających na Kubie. Po dwuletnich sporach na szczycie UE–USA w Londynie w maju 1998, Stany Zjednoczone zobowiązały się do wniesienia poprawek do ustawy Helmsa-Burtona, które likwidowałyby niekorzystne dla firm europejskich ograniczenia. Kolejne źródło konfliktów to polityka konkurencji i odmienne podejście do jej istoty. Dla Stanów Zjednoczonych adresatem polityki konkurencji jest konsument, dla Unii Europejskiej najważniejsze są prawa innych podmiotów gospodarczych, które powinny działać w warunkach nieskrępowanej konkurencji. Komisja Europejska, biorąc za punkt wyjścia takie spojrzenie na politykę konkurencji, odmówiła w czerwcu 2001 wydania zgody na fuzję dwóch amerykańskich koncernów, General Electric i Honeywell. Był to pierwszy przypadek, gdy Komisja Europejska nie wyraziła zgody na fuzję zaakceptowaną już przez antymonopolowe instytucje Stanów Zjednoczonych. Na forum Światowej Organizacji Handlu ujawniają się także sprzeczności w sprawach najwyższej rangi dla tej organizacji, czyli liberalizacji handlu światowego. Stany Zjednoczone domagają się reformy handlu produktami rolnymi przez obniżkę ceł, ograniczenie dopłat do produkcji oraz zniesienie subsydiów państwowych do eksportu towarów rolnych. Zdecydowanie sprzeciwia się temu Unia Europejska, której produkty rolne należą do najmocniej subsydiowanych. Stanowisko Stanów Zjednoczonych nie jest pozbawione sprzeczności, ponieważ także rząd amerykański stosuje różnorodne formy wspierania rodzimej produkcji rolnej. W trakcie wzajemnej współpracy między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską widać odmienne podejście do kilku co najmniej kwestii. Najważniejszą z nich jest ochrona środowiska. Stany Zjednoczone odmówiły ratyfikacji protokołu z Kioto w sprawie redukcji emisji gazów przemysłowych, argumentując ją tym, że to właśnie na Stany Zjednoczone przypada ok. 25% emisji gazów przemysłowych, a ograniczenie ich wiązać się będzie ze zbyt dużymi kosztami, jakie ponieść może gospodarka amerykańska. Kolejna kwestia to działania ze strony Wspólnoty Europejskiej podejmowane w celu ochrony europejskiego rynku przed ekspansją filmów i programów amerykańskich. Służyć ma temu dyrektywa Rady 89/552 o telewizji bez granic, wprowadzająca przepis o większościowym udziale produkcji europejskich w czasie emisji. Jednak spory te nie przysłaniają głównego celu współpracy gospodarczej, jakim jest dążenie do intensyfikacji wzajemnych kontaktów i stworzenie jak najlepszych możliwości dla działalności gospodarczej przedsiębiorców ze Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama