spalinowy silnik obrotowy
silnik cieplny spalinowy, w którym zmiany objętości spalin jako czynnika roboczego wywołują ruch obrotowy (prosty lub złożony, zawierający w sobie ruch obrotowy) elementu ruchomego stanowiącego zamknięcie przestrzeni roboczej. Z uwagi na brak ruchów posuwisto-zwrotnych s.s.r. cechuje możliwość rozwijania b. dużych prędkości obrotowych, a stąd dużej mocy przy relatywnie małej masie i niewielkich rozmiarach; gł. trudność sprawia zapewnienie szczelności tzw. tłoka. Pierwszym s.s.r. z powodzeniem wykorzystanym w praktyce był silnik konstrukcji F. Wankla z tłokiem w kształcie trójkąta równobocznego krzywoliniowego i obudową tłoka pełniącą rolę cylindra, pracujący w systemie czterotaktowym; początkowo (1963) wprowadzony do napędu samochodów kilku firm, m.in. NSU (model Ro80), Citroën, Honda, ob. stosowany wyłącznie przez firmę Mazda w modelu sportowym RX7 (turbodoładowanie dwiema sprężarkami, moc maks. 265 KM); mimo niewątpliwych zalet ustępuje silnikom klasycznym pod względem trwałości, niezawodności i kosztów eksploatacji.
- TŁOKOWY SILNIK, silnik, w którym zmienne...
- DMUCHAWA, urządzenie sprężające...