dyscyplina matematyczna zajmująca się początkowo badaniami wyborów dokonywanych przez uczestników gier hazardowych, a następnie rozszerzona na problem wyboru strategii w sytuacjach konfliktowych, np. na wojnie, w biznesie czy w handlu; t.g. zakłada, że każdy z uczestników zmierza do wygranej czyli osiagnięcia maksymalnego zysku przy minimalnej stracie (co oznacza, że często trzeba się godzić z mniejszym zyskiem, gdyz jego dalsza maksymalizacja tylko zwiększa straty); wyróżnia się gry o sumie zerowej („moja wygrana jest twoją przegraną i vice versa”) i gry o sumie niezerowej, które w przypadku zastosowania odpowiedniej strategii mogą przynieść sukces wielu graczom. W rozwoju t.g. zasłużyli się m.in. Oscar Morgenstern, John van Neumann i John Nash (nagroda Nobla 1994, bohater filmu Piękny umysł).
- domin, „mężczyzna zniszczony...
- PRAKSEOLOGIA, teoria sprawnego działania,...
- TEATROLOGIA, nauka o teatrze, dyscyplina...