Reklama

HANDEL ZAGRANICZNY

Reklama

wymiana części własnej produkcji danego kraju na dobra i usługi wytwarzane przez inne kraje. H.z. jest wynikiem udziału danego kraju w międzynarodowym podziale pracy. Składa się z eksportu (wywozu) i importu (przywozu) towarów, usług, technologii. Niekiedy wyróżnia się jeszcze reeksport, czyli eksport dóbr uprzednio importowanych, po ich uszlachetnieniu lub po okresie przechowywania. Wartość eksportu krajów uczestniczących w handlu światowym, wg obliczeń GAT i ONZ, wyniosła 3620 mld dolarów w 1993; największą wartość importu wykazywały (w mld dolarów): USA - 603, Niemcy - 360, Japonia - 240, W. Brytania - 206, Francja - 201, Włochy - 145, Holandia - 136, Hongkong - 134, Kanada - 131, Belgia-Luksemburg - 126; dalej Chiny, Singapur, Korea Płd., Hiszpania, Tajwan; największą wartość eksportu wykazywały: USA - 465, Niemcy - 381, Japonia - 361, Francja - 206, W. Brytania - 185, Włochy - 163, Kanada - 144, Holandia - 140, Hongkong - 134, Belgia-Luksemburg - 125; dalej Chiny, Tajwan, Korea Płd., Singapur, Szwajcaria; z ogólnej wartości eksportu światowego z 1993 ok. 73% przypadało na zach. kraje uprzemysłowione; największy deficyt w handlu zagr. odnotowały USA, największą nadwyżkę Japonia; ekspansję odnotowały kraje rozwijające się, zwł. Azji Wsch. i Płd.-Wsch.; wg ustaleń Banku Światowego i MFW ponad 50% h.z. podlega rozmaitym restrykcjom niezależnie od ceł.

Tabele:

WYMIANA, HANDEL, EKSPORT

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama