Tylman van Gameren, Tylman Gamerski (ok. 1632-1706)
architekt pol. pochodzenia hol., wybitny reprezentant klasycyzującej odmiany baroku; pochodził przypuszczalnie z Utrechtu, przebywał w Niemczech i we Włoszech, w Polsce działał od 1666; od 1672 architekt królewski Michała Korybuta, Jana III Sobieskiego i Augusta II, pracował też dla wielu rodów magnackich, zwł. Lubomirskich; stworzył własną odmianę klasycyzującego baroku, w którym łączył elementy wł., zwł. palladiańskie, franc. (styl Ludwika XIV) i hol.; wprowadził w Polsce oryginalny typ prostokątnego pałacu o przejrzystym symetrycznym planie, z ryzalitami centralnymi i narożnymi; z wielką salą usytuowaną pośrodku i wielopokojowymi apartamentami mieszkalnymi po bokach oraz reprezentacyjną klatką schodową (w Warszawie pałace Krasińskich, Gnińskich, Kotowskich, rozbudowa pałacu Ossolińskich); w projektach kościołów stosował często układy centralne (w-wskie kościoły Sakramentek, Bernardynów na Czerniakowie); w Warszawie jego dziełem jest też kompleks handlowo-mieszkalny Marywil; poza Warszawą: pałac w Puławach, Kaplica Królewska w Gdańsku, kośc. św. Anny w Krakowie, rozbudowa zamku w Baranowie Sandomierskim, pałac prymasa M. Radziejowskiego w Nieborowie, rozbudowa pałacu w Białymstoku, pałac Bielińskich w Starym Otwocku.
LUBARTÓW, POLSKA. SZTUKA. BAROK, ERMITAŻ, BELLOTTI Szymon Józef, GAMEREN, GAMERSKI
- GAMEREN, Tylman van
- Tylman z Gameren, Gamerski, (1632- -1706)
- Tylman zGameren, T. van Gameren, T. Gamerski, (1632-1706)