Pier Paolo (1922-75)
włoski reżyser, scenarzysta i teoretyk filmu; debiut 1942 jako poeta (Poesie a Casarsa), potem kilka dalszych zbiorów poezji i powieści, bliskich filmowemu neorealizmowi, zawierających duży ładunek krytyki społ. (P. od 1947 był związany z Włoską Partią Komunistyczną); od lat 60. twórczość gł. filmowa; realizator dramatów o tematyce społ.-obyczajowej (m.in. Włóczykij, Mamma Roma) i filoz. (Ptaki i ptaszyska, Teoremat, Ewangelia według Świętego Mateusza); wolne adaptacje dzieł klasyków gr. (Król Edyp, Medea) i wł. (Dekameron); nadto Kwiat tysiąca i jednej nocy, Salo, czyli 120 dni Sodomy; autor powieści, esejów oraz prac teoretycznych o filmie; zginął z rąk młodego kochanka.
BERTOLUCCI Bernardo, WŁOSKA LITERATURA
- Pasolini Pier Paolo, (1922-75)
- WŁOSKA KINEMATOGRAFIA, początki sięgają schyłku...
- TERZIEFF, Laurent, właśc. Tchemerzine...