Reklama

BLAUE REITER

Der

Reklama

(niem. = Błękitny Jeździec) stowarzyszenie niem. ekspresjonistów zał. 1911 w Monachium; nazwa od tytułu jednego z obrazów W. Kandinsky'ego, oprócz niego do B.R. należeli m.in. G. Münter, F. Marc, A. Kubin, A. Macke, W. Campendonk, R. Delaunay, H. Rousseau, kompozytor A. Schönberg; uważali, że twórca nie powinien odtwarzać rzeczywistości, ale skupić się na pogłębianiu duchowych treści obrazu; inspiracji poszukiwali m.in. w sztuce powstającej spontanicznie: dziecięcej, ludowej, ludów pierwotnych (Afryki i Oceanii), prekolumbijskiej, jap., archaicznej sztuce gr.; gł. działalnością B.R. było organizowanie wystaw w różnych miastach niem. (także objazdowa wystawa po krajach skandynawskich), do udziału w których zapraszano też innych artystów (G. Braque, A. Derain, M. Vlaminck, P. Picasso, K. Malewicz i in.); wydawano almanach "Der Blaue Reiter"; grupa rozpadła się po wybuchu I wojny świat., w której zginęli F. Marc i A. Macke.

Powiązane hasła:

NEUE KÜNSTLERVEREINIGUNG, NIEMIECKA SZTUKA, KLEE, EKSPRESJONIZM, FEININGER Lyonel, MARC, ERNST Max, KANDINSKY, MACKE, GONCZAROWA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama