Matthias, właśc. Nithart Mathis (ok. 1460-1528)
najwybitniejszy obok A. Dürera malarz niem. początków renesansu (przez część historyków sztuki zaliczany do późnego gotyku); od 1508 nadworny malarz arcybiskupa Moguncji, Aschaffenburga, także doradca w sprawach budowy i wyposażenia jego nowej rezydencji; później pracował dla kardynała Albrechta Brandenburskiego w Halle. Pierwszym udokumentowanym dziełem jest Naigrawanie, wykonane jako epitafium. Za arcydzieło uznano Ołtarz z Isenheim ze scenami Zwiastowania, Narodzenia i Zmartwychwstania oraz pełnym potworów Kuszeniem św. Antoniego; inne dzieła: Ukrzyżowanie Chrystusa, malowidło w technice en grisaille w kośc. Dominikanów we Frankfurcie (do Ołtarza Hellera Dürera), przedstawiające postacie św. Wawrzyńca, św. Cyriaka, Elżbietę Turyńską i Księżniczkę Artemię, Ukrzyżowanie i Upadek pod krzyżem. Prace G. są pełne ekspresji, wielką rolę odgrywa w nich światło, wręcz nim promienieją, są realistyczne a jednocześnie tajemnicze, stwarzają mistyczno-wizjonerski nastrój. Od czasów ekspresjonizmu malarstwo G. stanowi przedmiot fascynacji i badań.
NIEMIECKA SZTUKA, FUCHS Ernst, NEITHART, NITHART
- PINAKOTEKA MONACHIJSKA, galeria malarstwa w...
- BERLIN, stolica , (administracyjnie...
- ANTONI PUSTELNIK, zwany Wielkim (ok. 251-356)...