Piet (1872-1944)
malarz holenderski, teoretyk sztuki; 1917 założył wraz z T. van Doesburgiem grupę ; 1920 ogłosił w Paryżu teorię neoplastycyzmu; jego twórczość ewoluowała od pejzaży utrzymanych w tradycji szkół haskiej i amsterdamskiej, poprzez symbolizm, pointylizm, dywizjonizm do kubizmu, z którym zetknął się 1910 w Paryżu; stopniowo upraszczał formę sprowadzając ją do podstawowych linii określających strukturę przedstawianych motywów (cykl martwych natur, obrazy fasad kościelnych - np. Kościół w Domburgu, słynna seria Drzew, Kompozycja owalna); 1921-30 malował abstrakcyjne kompozycje złożone z rygorystycznych układów geometrycznych, dużych kwadratowych i prostokątnych pól, wypełnionych podstawowymi kolorami (czerwony, żółty, niebieski oraz biały); późniejsze prace to kompozycje z dużymi czerwonymi płaszczyznami oraz z zagęszczonymi czarnymi liniami; 1938 wyjechał do Londynu, 1940 do Nowego Jorku, powstałe tam obrazy odznaczają się drobiazgowymi podziałami, dużą dynamiką i pulsują drobnymi barwnymi znakami kojarzącymi się ze światłami wielkich metropolii nocą (New York City, Victory Boogie-Woogie); wywarł ogromny wpływ na twórczość wielu artystów eur. i amer.; stworzony przez niego neoplastycyzm, wraz z suprematyzmem, zapoczątkował abstrakcjonizm geometryczny; malarstwo i prace teoretyczne M. w znacznym stopniu wpłynęły na rozwój architektury XX w.
STAŻEWSKI, NICHOLSON, ABSTRAKCJONIZM, STIJL, TORRES-GARCIA, BIENNALE W SO PAULO, HOLANDII SZTUKA, INFORMEL
- NEOPLASTYCYZM, doktryna malarska stworzona...
- neoplastycyzm, kierunek wmalarstwie...
- ABSTRACTION-CRÉATION, międzynarodowe stow.(...)