Man (1890-1976)
malarz, rysownik, rzeźbiarz i fotografik amer., czołowy przedstawiciel dadaizmu i surrealizmu; studiował architekturę, pracował w agencji reklamowej, później zajął się malarstwem; początkowo obrazy kubistyczne (portrety Donna i Alfred Stieglitz); wraz z żoną próbował w Ridgefield (New Jersey) utworzyć komunę artystyczną; z M. Duchampem oraz z F. Picabią zał. nowojorski ośr. ruchu dadaistycznego; 1921 przeniósł się do Paryża, stworzył wiele prac w duchu dadaizmu (Linoskoczka w towarzystwie swojego cienia), zajął się fotografiką, wykonał liczne portrety fotograficzne, eksperymentował w tej dziedzinie (rayogramy); tworzył też tzw. ready-mades (gotowe przedmioty), np. żelazko z gwoździami od spodu; kręcił filmy abstrakcyjno-surrealistyczne (Emak Bakia, L`étoile de la mer, Le mystere du château de Dé); od końca lat 30. malował obrazy surrealistyczne (Piękna pogoda, Ulica Férou); 1940-50 przebywał w USA, 1950 powrócił do Paryża.