Rogier van der, także Roger (1399 lub 1400-1464)
malarz niderlandzki, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli wczesnego renesansu płn. Europy; prawdopodobnie uczeń R. Campina, 1432 przyjęty do bractwa św. Łukasza w Tournai; od 1435 malarz miejski w Brukseli, pracował dla miasta, dworu książęcego, patrycjatu oraz wł. kupców i bankierów osiadłych w tym mieście; tworzył obrazy tablicowe i ołtarzowe, w których częstym tematem jest Maria i Chrystus oraz Zwiastowanie (Zwiastowanie Marii); do ważniejszych jego dzieł należy poliptyk Sąd Ostateczny, Ukrzyżowanie, Zdjęcie z krzyża, Pokłon Trzech Króli, Ołtarz Jana Chrzciciela; malował też portrety (Portret kobiecy, Portret d'Este), także portrety - dyptyki, na których portretowana osoba modliła się do umieszczonej obok Madonny z Dzieciątkiem; styl W. cechuje znakomita kompozycja podkreślająca dramatyzm wydarzeń, wyrazisty i realistyczny rysunek, intensywne kolory; wywarł duży wpływ na malarstwo niem. i niderlandzkie XV w.; jego uczniem był H. Memling.
PORTRET, PLEYDENWURFF, GOTYK, MEMLING
- CAMPIN Robert, zw. Mistrz z Tournai,...
- SĄD OSTATECZNY, termin , powszechny...
- Memling Hans, (ok. 1430-94)