(muz. 1)
ludowa łączy elementy odziedziczone po ugrofińskich przodkach przybyłych z Azji, jak też przyswojone od podbitych narodów słowiańskich, nadto wyraźny wpływ turecki, a także liczne elementy muzyki cygańskiej, która w XIX w. niesłusznie zaczęła być utożsamiana z zasadniczym charakterem m.w.; największe zasługi dla odkrycia i popularyzacji rdzennej m.w. położyli B. Bartók i Z. Kodály; przyjęli oni 3 zasadnicze klasy melodii: styl dawny (czterowersowa budowa z izosylabicznymi wersami, obecność elementów pentatoniki), styl nowy (wprowadzenie formy kolistej, skale eolska, dorycka, durowa, miksolidyjska), styl mieszany z pierwiastkami pochodzenia obcego (w tym mieści się właśnie muzyka węg. Cyganów).
- WĘGIERSKA MUZYKA, (muz. 2)
- SŁOWACKA MUZYKA, (muz. 2)
- BOŻE COŚ POLSKĘ , polska pieśń patriot.(...)