(1904-80)
kubański pisarz, muzykolog. Urodził się wHawanie jako syn franc. architekta iros. emigrantki. W1921 r. porzucił studia, zaczął pracować jako dziennikarz. Zaciekawiony kulturą Kuby związał się zruchem "negrystycznym", założył tzw. Grupę Mniejszości (Grupo Minorista). W 1927r. współtworzył pismo "Revista de Avance". Zaangażowany wwalkę zdyktaturą G.Machado został skazany na karę więzienia (1927). Przebywał na emigracji we Francji (1928-39), gdzie przynależał do franc. surrealistów, i wWenezueli (1945-59). Powrócił na Kubę po objęciu władzy przez Fidela Castro, brał udział wżyciu kult. kraju, stał się znamienitą osobowością kręgów twórczych, na uniwersytecie wHawanie wykładał historię kultury. Wlatach 60. mianowany attach kulturalnym ambasady kubańskiej wParyżu. Ze sformułowanej przez C. we wstępie do powieści Królestwo ztego świata (1949) teorii tzw. amer. rzeczywistości cudownej pochodzi realizm magiczny - nurt charakterystyczny dla prozy południowoamerykańskiej, wktórym elementy realne współistnieją obok fantastycznych ( G. Garcia Mrquez). Autor powieści Podróż do źródeł czasu (1953), Eksplozja wkatedrze (1962), Koncert barokowy (1974), Szaleństwo imetoda (1974), Święto wiosny (1978), opowiadań (zbiór Wojna czasu, 1978), wktórych specyficznie postrzegał kulturę, historię Ameryki; dokonywał licznych eksperymentów kompozycyjnych istylistycznych. Stworzył także Przedtakty iwariacje (1964) - szkice okulturze Ameryki Łac. iMuzykę na Kubie (1964) - pierwszą historię muzyki tego kraju.
- Carpentier Alejo, (1904-80)
- CARPENTIER Alejo, (1904-80)