(1873-1954)
powieściopisarka franc. Wychowana na burgundzkiej prowincji, pozostała wrażliwa na uroki przyrody, której piękno odkrywała wraz zmatką. Swój pierwszy cykl powieściowy, opowiadający dzieje młodej burgundzkiej dziewczyny przybywającej do Paryża: Klaudyna wszkole, Klaudyna wParyżu, Małżeństwo Klaudyny iKlaudyna odchodzi, C. opublikowała pod pseudonimem lit. męża, H. Gauthier-Villarsa ("Willy"). Kolejne utwory wydawała już pod własnym nazwiskiem. Wpochodzącej z 1911 r. powieści Włóczęga, stanowiącej pierwsze dojrzałe studium miłości, pisarka odwołała się do osobistych doświadczeń iobserwacji zczasów, gdy występowała na deskach podrzędnych teatrzyków. Najwybitniejsze dzieła C. napisała wl. 1920-30; powstały wówczas: Ulubieniec (1920), Koniec historii Ulubieńca (1926), Zboże na pniu (1923) oraz wspomnienie zdzieciństwa Dom Klaudyny (1922) iSido (1930) - portret ukochanej matki. Do autobiograficznych powieści C. należą: Moje terminowanie (1936), Kulisy music-hallu (1913), Narodziny dnia (1928), Paryż zmojego okna (1944), Gwiazda wieczorna (1949) iNiebieskie światło (1949). Osobną grupę wtwórczości pisarki stanowią utwory, których bohaterami są rośliny izwierzęta: Rozmowy zwierząt (1907), Pędy winorośli (1908), Więzienia iraj (1932) iKotka (1933). W1935 r. C. została członkinią Królewskiej Akademii Belgijskiej, aw1945 weszła do Akademii Goncourtów, której pod koniec życia przewodniczyła. Feministka, szokowała odwagą, zjaką opisywała swoje erotyczne doświadczenia; stała się legendą jeszcze za życia.
- GABRIELA, Żeńska forma imienia...