Reklama

Comte Auguste

(1788-1857)

filozof franc. Po ukończeniu gimnazjum wrodzinnym Montpellier wstąpił do Szkoły Politechnicznej wParyżu zzamiarem poświęcenia się naukom ścisłym. Przez krótki czas współpracował z C.H. Saint-Simonem, co zaowocowało zamieszczeniem wKatechizmie przemysłowców Systemu polityki pozytywnej C. W1826r. C. rozpoczął wswoim mieszkaniu prywatne wykłady filozofii pozytywnej, entuzjastycznie przyjęte przez kręgi naukowe. W4 lata później ukazał się pierwszy z6 tomów Wykładów filozofii pozytywnej. C.odrzucił wszelką metafizykę iopowiedział się za wiedzą badającą jedynie przedmioty rzeczywiste isprawy dostępne umysłowi. Za obowiązek filozofa pozytywisty uważał rozważanie tematów utylitarnych idziałanie na rzecz polepszania życia. Celem Wykładów miała być koordynacja 6 fundamentalnych dyscyplin naukowych: matematyki, astronomii, fizyki, chemii, biologii isocjologii. Przełomowym momentem wżyciu C. stała się miłość do K. de Vaux, która po dwóch latach znajomości zfilozofem zmarła na gruźlicę płuc. Od tej chwili wdoktrynie C. dominującą rolę zaczął odgrywać kult kobiety. Filozof zapragnął stworzyć religię ludzkości, której koncepcję wywiódł ze swojej historiozofii; okresem, który miałby nastąpić po średniowieczu iepoce przejściowej, byłaby era pozytywistyczna. Dla jej urzeczywistnienia konieczne stałoby się stworzenie religii, która zastąpiłaby rządy Boga władzą konceptu ludzkości. Znalazłoby się wniej miejsce dla idei serca, która, niezależna od inteligencji iwoli, stworzyłaby fundament dla siódmej dyscypliny naukowej - moralności. Organizację, rytuał isakramenty C. postanowił przejąć zkatolicyzmu. Itak "zapożyczona" pozytywistyczna Trójca Święta składać się miała z:"Wielkiego Środowiska", czyli przestrzeni, "Wielkiego Fetysza", czyli kuli ziemskiej, oraz "Wielkiego Bytu", czyli ludzkości. Swoje idee rel. C. zawarł wdziełach: System filozofii pozytywnej, czyli traktat socjologii ustanawiający religię ludzkości (1851) oraz Katechizm pozytywistyczny (1853), składający się z"jedenastu dialogów między Kobietą akapłanem Ludzkości". Choć za życia C. jego filozofia znana była jedynie wąskiemu kręgowi odbiorców, wkrótce jej wpływ odczuć miała cała Europa. Proza 2. poł. XIX w., skoncentrowana na doświadczeniach ifaktach, zyskała miano pozytywistycznej.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama