(369-286 p.n.e.)
filozof ipisarz chiń. Zwolennik taoizmu, przeciwnik Konfucjusza, którego poglądy ostro krytykował. Pozostawił po sobie niezwykłe dzieło, które, zgodnie zchińskim zwyczajem, określono nazwiskiem autora, dodając tytuł tsy (mistrz) - Czuang-tsy, lub tytuł jego zapożyczano od nazwy miejscowości, wktórej przebywał filozof - Nan-hua czen-king (Prawdziwa księga południowego kwiatu). Na treść dzieła złożyły się przypowieści, anegdoty, sentencje zawierające interesujące realistyczne obrazy zżycia Chin, niezwykłe opisy przyrody, zadziwiające uwagi psychologiczne. Cz. propagował zasady taoizmu, aze złośliwym humorem krytykował inne szkoły filoz., zwł. konfucjonizm. Cz. ukazywał także przykłady bezlitosnego działania sił przyrody. Człowiek zdaniem filozofa może zapanować nad przyrodą wtedy, gdy dobrze pozna jej prawa, ale nie dokona tego, gdy będzie próbował nagiąć naturalny ład do swoich potrzeb. Cz. występował także przeciwko zabobonom, rel. przesądom iceremoniom, np. wrozdziale XXXII Prawdziwej księgi... uczniowie chcą wyprawić wspaniały pogrzeb swemu umierającemu mistrzowi, na co mistrz, sprzeciwiając się przepychowi ceremonii, mówi: "Na powierzchni zjedzą mnie kruki ikanie, pod ziemią zjedzą mnie robaki imrówki. Odbierać jednym, aby dawać drugim - jakże można być tak stronniczym?" Język, stylistyka, jakimi posługiwał się Cz. wswoim dziele, wywarły ogromny wpływ na literaturę chiń., acięte aforyzmy mistrza były przywoływane niejednokrotnie.
- CZUANG-CY, Zhuangzi, właśc. Czuang...