(1882-1923)
nowelistka ang. Dzieciństwo spędziła wrodzinnej Nowej Zelandii, którą opuściła dla Anglii wwieku 19 lat. WLondynie studiowała muzykę iliteraturę. Po pierwszym nieudanym małżeństwie poślubiła w1918 r. krytyka ieseistę, J.M. Murry’ego, wktórym znalazła opiekuna, wydawcę istałego wielbiciela jej talentu. Od 1909 r. swoje utwory publikowała na łamach pisma "The New Age" oraz redagowanych przez męża "Rhytm" i"The Blue Review". Przyjaźniła się z D.H. Lawrence’em, V. Woolf i A. Huxleyem. Dużym wstrząsem psychicznym była dla M. Iwojna światowa, podczas której zginął jej ukochany brat. Ostatnie 5 lat życia spędziła wsanatoriach we Francji iSzwajcarii, bezskutecznie walcząc zgruźlicą. Książkowym debiutem M. był zbiór opowiadań, nawiązujący do osobistych doświadczeń zpobytu wBawarii w1910 r., Wniemieckim pensjonacie (1911). Powieść Aloes (1930), napisana pod wpływem śmierci brata, ukazała się w1918 r. wwersji skróconej jako Preludium. Zbiór nowel Upojenie iinne opowiadania, wydany w1920 r., przyniósł M. uznanie irozgłos, kolejny, Garden party (1922), uczynił zniej czołową nowelistkę swoich czasów. Po śmierci M.ukazały się tomy Gołębie gniazdo (1923) iCoś zdzieciństwa (1924). Wjej dorobku znalazły się także opracowane iopublikowane przez Murry’ego Wiersze (1923), szkice krytyczne Powieści ipowieściopisarze (1930) oraz osobiste zapiski Dziennik (1927), Notatnik (1939) iListy (1928). Porównywana do A. Czechowa, M. koncentrowała się na drobnych wydarzeniach, wydobywając urodę przemijających chwil, nastrojów iprzeżyć. Afirmacja życia łączy się uniej ze świadomością tragicznych konfliktów isamotności. Powściągliwa inaznaczona ironią inteligencja pisarki stawia ją wrzędzie takich postaci, jak: E. Dickinson, V. Woolf, Anaďs Nin i S. Plath.