Reklama

Miller Arthur

(ur. 1915)

dramaturg amer. Urodził się wzubożałej rodzinie żyd. imigrantów, która wlatach Wielkiego Kryzysu przeniosła się do Harlemu. Po studiach na uniwersytecie Ann Arbor wstanie Michigan wrócił do Nowego Jorku izarabiając na życie jako szofer ikelner podjął pierwsze próby pisarskie. Uwagę krytyki zwrócił na siebie sztuką Synowie (1947), podejmującą problem korupcji wamer. życiu społ. Prawdziwym sukcesem okazała się kolejna sztuka, Śmierć komiwojażera (1949), która przyniosła pisarzowi Nagrodę Pulitzera iuznana została za klasyczne dzieło amer. dramatu społ. Utwór zadaje kłam amer. obiegowemu ideałowi "sukcesu życiowego", ukazując rzeczywistość, wktórej słabsi wyzyskiwani są przez bogatszych, apróby wyrwania się ze społ. nizin wiodą do życiowej klęski. Kolejną sztuką, która weszła do repertuaru teatrów całego świata ina której podstawie J.P.Sartre napisał scenariusz filmowy, były Czarownice zSalem (1953). M. odwołał się wniej do hist. wydarzeń zXVII w., kiedy to wportowym miasteczku wstanie Massachusetts spłonęły na stosie dziesiątki kobiet oskarżonych oczary. Dramat piętnował wzawoalowanej formie nietolerancję iterror okresu maccarthyzmu amer. zpoczątku lat 50. Widok zmostu (1955) iWspomnienie dwóch poniedziałków to dramaty psychologiczno-obyczajowe zżycia włoskich imigrantów. Oczy świata znów zwróciły się na M. po opublikowaniu sztuki Po upadku (1964), wktórej pisarz wformie udramatyzowanych zwierzeń wyjawił trudności swojego małżeństwa zMarylin Monroe (dwa lata wcześniej aktorka, po uprzednim rozstaniu się zM., popełniła samobójstwo). Ostatnim zdramatów, który jednak nie dorównał popularnością poprzednim, był Incydent wVichy (1964), powracający do wydarzeń zokresu hitlerowskiej okupacji we Francji. Późniejsze dokonania lit. M. przeszły bez echa. Nie spotkała się zuznaniem także autobiografia pisarza Węzły czasu (1987). Przekładu sztuk M.na jęz. pol. dokonała J. Gorczycka.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama