(1928)
dramat B.Brechta, którego temat zaczerpnął autor zOpery żebraczej (1728) ang. poety J.Gaya, aakcję umieścił wkołach londyńskiego półświatka. Utwór, wymierzony wsystem kapitalistyczny, ujawnia brak różnic między marginesem społ. aburżuazją, prawa rządzące oboma "światami" są takie same - wszechwładnej potędze pieniądza ulegają zarówno bogaci, jak ibiedni. Polly, córka króla żebraków Peachuma, poślubia wbrew woli ojca gangstera Mackie Majchra. Ściąga przez to gniew ojca na siebie iukochanego, ale pozostaje wierna swojemu małżeństwu. O. jest typowym przykładem umownego, antyiluzjonistycznego teatru Brechta. Postacie są schematyczne, fabuła ifilozofia zredukowane do kilku prostych izawsze aktualnych prawd, całość wzbogacona songami komentującymi akcję, do których muzykę skomponował K.Weil (np. słynny song Pieśń oMackie Majchrze). Brecht temat O. podjął wPowieści za trzy grosze (1934). Ekranizowana przez G.W.Pabsta (1931) iW.Standta (1963).
- BALLAD OPERA, Beggar's opera, opera...
- KAIKO, Takeshi (1939-89)
- BURIAN Emil František, (1904-59)