Reklama

Pound Ezra

(1885-1972)

amer. poeta ieseista. Znawca języków iliteratur romańskich, studiował wHamilton College wClinton oraz na uniwersytecie stanowym wPensylwanii. Lata 1908-45 spędził wEuropie (Anglia, Francja, Włochy), gdzie zainicjował ruch awangardy poetyckiej imagistów, przeciwstawiający modelowi poezji wiktoriańskiej iideałom romantycznym styl precyzyjny, jasny iskondensowany, operujący obrazem poetyckim. Podczas II wojny światowej, zafascynowany włoskim faszyzmem, rozpoczął profaszystowską działalność propagandową wanglojęzycznych audycjach Radia Rzym. Uznany za zdrajcę iaresztowany przez armię amer., uniknął wyroku zpowodu uznania go za niepoczytalnego; wkonsekwencji spędził 12 lat wszpitalu dla umysłowo chorych. Wypuszczony, osiedlił się we Włoszech, gdzie mieszkał aż do śmierci. Debiutował zbiorem poezji Alume spento, wyd. wWenecji w1908 r. Następnie opublikował tomy Dwanaście wierszy na Boże Narodzenie (1908), Personae (1919), Uniesienia (1909), Riposty (1912), Cathay (1915), Lustra (1916), poematy Hołd Sekstusowi Propercjuszowi (1919) iHugh Selwyn Mauberley (1920). Najważniejszym dziełem P. jest, powstający ipublikowany wl. 1917-69 obszerny poemat Pieśni, którego centralny wątek - wędrówka do piekła - zbliża erudycyjne dzieło poety do Odysei Homera i Boskiej Komedii Dantego. Poszczególne tomy obfitują wcytaty ikryptocytaty, szyfry ialuzje do literatury, sztuki, filozofii imitologii. P. zastosował wpoemacie tzw. metodę ideograficzną - zzestawienia dwóch różnych faktów, sytuacji icytatów miały wynikać nowe treści, odbiegające od znaczenia poszczególnych części składowych. Autor wielu prac eseistycznych, m.in.: Duch literatur romańskich (1910), Gaudier-Brzeska. Wspomnienie (1916), Podszepty (1920), ABC czytania (1934), Przewodnik po kulturze (1938), atakże wybór szkiców wopracowaniu Th.S. Eliota Eseje literackie (1954). Zasługą P. jest także przyswojenie literaturze ang. m.in. klasycznych dzieł Konfucjusza idramatu jap. Jako tłumacz stał się pionierem nowoczesnego, zsubiektywizowanego przekładu, dopuszczając odstępstwa od oryginału, ograniczając się jedynie do wiernego przekazu myśli, niekoniecznie wformie dosłownej.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama