Reklama

ZNAK

(logika, filozofia) każdy przedmiot lub wyraz, który wskazuje na coś innego i zastępuje tę rzecz lub przywołuje jej obraz; każdy z. ma swoją formę (desygnant) i treść (znaczenie, desygnat); z. dzielą się na: naturalne, czyli oznaki i sygnały (np. chmura jest znakiem deszczu, gorączka oznaką choroby), i konwencjonalne (którym umownie przyporządkowany jest jakiś przedmiot), wśród których rozróżniamy z. przedstawiające (czyli obrazowe, odtwarzające naturalne cechy znaczonych rzeczy, np. fotografie), symboliczne (umowne, służące do komunikowania się, np. język), symboliczno-ikoniczne (kody społeczne, zwyczaje, mody, obrzędy); zadaniem z. jest przekazywanie informacji za pomocą komunikatów; funkcje z. dzielą się na: przedstawieniową (znak informuje o rzeczywistości), emotywną (wywołuje emocjonalną reakcję nadawcy), apelu (komunikacja ma wywołać reakcję odbiorcy), estetyczną (znak przestaje być narzędziem komunikacji, a staje się jej celem, wskazuje sam na siebie), fatyczną (znak potwierdza istnienie komunikacji np. halo!), metajęzykową (ma ułatwić zrozumienie komunikatu przez odbiorcę, np. przez umieszczenie danego wyrazu w cudzysłowie).

Reklama

Powiązane hasła:

DERRIDA Jacques, ZNACZENIE

Podobne hasła:

  • znak #, (hash, hash mar k,...
  • znak @, (at sig n)
  • Znak, koło posłów katol.(...)

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama