Reklama

PAROWY SILNIK TŁOKOWY

silnik tłokowy napędzany parą wodną; rozróżnia się p.s.t. o działaniu jednostronnym (w których para doprowadzana jest do cylindra po jednej stronie tłoka) oraz o działaniu dwustronnym (para doprowadzana jest na przemian do części cylindra położonych po obu stronach tłoka); ruch posuwisty tłoka przetwarzany jest za pomocą tłoczyska, wodzika, korbowodu i korby w ruch obrotowy wału, na którym osadzone jest koło zamachowe przekazujące dalej napęd i jednocześnie wyrównujące moment obrotowy wału i jego prędkość kątową (nierównomierność pracy p.s.t. wynika z cyklicznych zmian wielkości siły działającej na tłok); p.s.t. cechuje niezawodność, łatwość zmiany kierunku ruchu, możliwość dużych przeciążeń, prostota obsługi; ich gł. wadą jest niska sprawność ogólna; p.s.t. obecnie są rzadko stosowane, gł. w parowozach i na statkach, do celów przemysłowych tylko wtedy, gdy łączy się to z wykorzystywaniem taniego paliwa lub przydatnością pary wodnej również do celów technologicznych. Pierwszy p.s.t. o cechach maszyny uniwersalnej skonstruował 1763 I.I.Połzunow, szereg nowatorskich rozwiązań w ich konstrukcji opatentował po 1769 J. Watt i 1781 J.C. Hornblower; w pierwszych latach XIX w. powstały konstrukcje p.s.t. (1801 - O. Evans, 1804 - A. Woolf), które znalazły szerokie zastosowanie w przemyśle, kolejnictwie i transporcie wodnym; wciąż udoskonalane, stanowiły w XIX i na początku XX w. podstawową grupę maszyn.

Reklama

Powiązane hasła:

TŁOKOWY SILNIK, , SYMINGTON, LOKOMOBILA, PAPIN, ELEKTROWNIA, POLAK, EVANS Oliver, HORNBLOWER, MOŻAJSKI

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama