zakład wytwarzający lub remontujący statki wodne; wyposażony w suche lub pływające doki, wyciągarki zw. slipami, nabrzeża i warsztaty remontowe; w s. powstają gł. elementy konstrukcji kadłuba statku, montowane są turbiny, wposażenie wnętrza itp.; na koniec 2000 najw. przem. stoczniowy posiadała Korea Płd. (40,31% świat. zamówień), na drugim miejscu była Japonia (24,98%), na trzecim - kraje Unii Eur. (15,67%); w ilości budowanych statków przym wiodła Japonia - 26,5%, na nią była Korea Płd. - 25,1, Chiny - 14,6, Niemcy - 4,8, Holandia - 4,5, Chorwacja - 2,5, Tajwan - 1,4, Hiszpania -1,2, USA -1,0; w Polsce statki pełnomorskie budują stocznie w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie przeżywające od lat 90. poważne trudności na tle niezadawalającej konkurencyjności (płynącej z zacofania technicznego).
STOCZNIA
Przedsiębiorstwa
ELBLĄG, ŚWINOUJŚCIE