Reklama

RODIN

Auguste (1840-1917)

Reklama

rzeźbiarz franc., rysownik; studiował w Paryżu w École des Arts Décoratifs (3 krotnie, bez powodzenia, starał się o przyjęcie do École des Beaux-Arts); był dekoratorem porcelany w manufakturze w Svres; jako rzeźbiarz zaczął działać w Brukseli, gdzie ozdobił rzeźbami wiele gmachów; później przebywał gł. w Paryżu i Meudon. Źródłem inspiracji była dla niego sztuka Michała Anioła (1876 odbył podróż do Włoch) i rzeźba gotycka; wczesne dzieła R. odznaczają się naturalistycznym modelunkiem (Człowiek ze złamanym nosem, Wiek spiżu, Kroczący); rozgłos przyniósł mu posąg (nagi) Jan Chrzciciel nauczający, dostał wówczas zamówienie na wykonanie monumentalnego portalu do gmachu Musée des Arts Décoratifs; dzieła tego (miała to być rozbudowana kompozycja, wizja Bramy Piekieł wg Boskiej Komedii Dantego) nigdy nie skończył, stworzył tylko fragmenty (Adam i Ewa, Pocałunek, Myśliciel, Paolo i Francesca, Kobieta fatum i in.); w następnych latach tworzył liczne popiersia (m.in. W. Hugo, B. Shawa), kompozycje figuralne utrzymane w duchu symbolizmu (Wieczna wiosna, Amor i Psyche, Katedra, Dłonie Boga), pomniki (Mieszczanie z Calais) dla m. Callais - 1884-86 - jedno z arcydzieł rzeźby eur., C. Lorraina w Nancy, prezydenta Sarmiento w Buenos Aires; wybitnym dziełem R., w duchu impresjonizmu, jest statua pomnikowa H. Balzaka (w szkicowej formie, o pobrużdżonej fakturze); mistrzowska technika rzeźbiarska, różnicowanie faktury, odpowiedni światłocieniowy modelunek, zacieranie ostrości konturów i in. osiągnięcia warsztatowe R. sprawiają, że jego postacie wydają się być w ruchu; swą twórczością R. otworzył drogę współczesnej rzeźbie XX w.

Powiązane hasła:

WITTIG, EROS (AMOR) I PSYCHE, CLAUDEL, ALBIKER Karl, KAHN, BOURDELLE Émile Antoine, MEŠTROVIĆ, MARTINI, CENTAUROWIE, RZEŹBA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama