Reklama

MALLARMÉ

Stéphane (1842-98)

Reklama

poeta franc., współtwórca i teoretyk symbolizmu; pierwsze utwory (Okna, Lazur, Wiatr morski) powstawały pod silnym wpływem Ch. Baudelaire`a, jednak po baudelaire'owsku ujmowana problematyka moralna u M. ustępowała metafizyce; dążył do realizacji sztuki pełnej, absolutnej, jednoczącej muzykę, obraz, a nawet teatr (zwł. w pisanej przez całe życie, a nie dokończonej Księdze); częściowo syntezę tych sztuk udało mu się zrealizować w poematach: Herodiada (nie ukończonym) i Popołudnie Fauna, (który stał się inspiracją dla słynnego preludium C. Debussy`ego); Rzut kości nigdy nie zniweczy przypadku to utwór-partytura, odznaczający się harmonią wzorowaną na symfonii: swoista "polifoniczność" warstwy semantycznej, rozbudowanej dzięki skomplikowanej, wielowymiarowej metaforyce, obejmującej wszystkie składniki utworu, zawarta jest jednak u M. w tradycyjnej formie wersyfikacyjnej; M. stosował w swych utworach wyróżniki typograficzne, jak np. druk niektórych partii tekstu innym rodzajem czcionki, spacją itp.; twórczość M. stopniowo zmierzała ku całkowitemu hermetyzmowi (Sztuka poetycka, Toast żałobny na śmierć T. Gautier, Grób Edgara Poe); liczne eseje o sztuce, bogata korespondencja.

Powiązane hasła:

DEBUSSY Claude Achille, DEKADENTYZM, FRANCUSKA LITERATURA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama