(1819-77)
malarz francuski, najwybitniejszy przedstawiciel kierunku realistycznego w sztuce europejskiej XIX w. Pochodził z zamożnej rodziny chłopskiej; studia w Paryżu (także w Luwrze, gdzie godzinami analizował dzieła dawnych mistrzów); początkowo pod wpływem romantyzmu, malował gł. autoportrety (Autoportret z czarnym psem, Mężczyzna z fajką) i portrety (Baudelairea, Chopina); od 1847, po pobycie w Holandii, zwrot ku realizmowi, maluje ludzi przy pracy (Kamieniarze, Przesiewaczki zboża) oraz sceny rodzajowe (Popołudnie w Ornans, Dziewczęta znad brzegu Sekwany), także pejzaże (Fala, Skały w Étrétat) i wyobrażenia zwierząt (Kryjówka saren); dziełem określającym ideologię i postawę C., jest wielki obraz Pracownia malarza. W czasie Komuny Paryskiej przewodniczący komisji ochrony dzieł sztuki; po upadku Komuny obciążono go odpowiedzialnością za zburzenie kolumny na Placu Vendôme; więziony i prześladowany, skazany na zapłatę odszkodowania, wyemigrował 1873 do Szwajcarii. Jego sztuka odznacza się realistycznym ujęciem tematu i oddaniem szczegółów, bogatym soczystym kolorytem, impastową fakturą, nowatorskim potraktowaniem zjawisk świetlnych.
TRÜBNER, MUNKÁCSY, REALIZM, WHISTLER, ARMORY SHOW, LEIBL, NORMANDIA, KOWARSKI, ANDREESCU Ion, IMPRESJONIZM
- Courbet Gustave, (1819-77)
- Courbet Gustave, (1819-1877)