Oliver (1908-92)
francuski kompozytor, organista, teoretyk muzyki, dyrygent i pedagog; 1936 współzał. (wraz z A. Jolivetem, Y. Baudrierem, D. Lesuerem) ugrupowania artystycznego "La Jeune France" (Młoda Francja) przeciwstawiającego się koncepcjom M. Ravela i I. Strawińskiego; twórca oryginalnego systemu modalnego, kodyfikator i odkrywca nowych właściwości formotwórczych rytmu; stworzył własny, oryginalny styl i opracował go teoretycznie; kompozycje na orkiestrę (m.in. Hymne, Le banquet eucharistyque, Hymne au Saint-Sacrament, chóralne O sacrum convivium, Traite du rythme, Lurcat, na instrumenty dęte blaszane i perkusję Hymne aux Morts "Et expecto resurrectionem mortuorum"), wokalne - w tym na wielkie chóry (np. oratorium La transfiguration de notre Seigneur Jésus Christ), opera Święty Franciszek z Asyżu, utwory fortepianowe, organowe (w tym rozbudowane suity), pieśni; M. jest także autorem licznych prac teoretycznych i autokomentarzy do własnej twórczości.
THEODORAKIS, XENAKIS, JOLIVET, ORGANOWA MUZYKA, IMPROWIZACJA