uformowana po przyjeździe z Niemiec przez S. Przybyszewskiego, który na galicyjski grunt przeniósł obyczaje berlińskiej bohemy. Grupa artystów i różnego rodzaju kontestatorów, skupiona wokół przywódcy. W Krakowie poza cyganerią Przybyszewskiego istniały cyganerie malarska, teatralna, studencka. "Cyganie" manifestowali odmienność od pogardzanych drobnomieszczan. Świadomi tragizmu swej sytuacji (finansowa zależność od filistrów - potencjalnych nabywców ich dzieł), wyrażali bunt przez prowokacyjne łamanie norm obycz.: nadużywanie alkoholu, głoszenie wolnej miłości, niechęć do stałej pracy, brak życiowej stabilizacji, pogarda dla pieniądza, hałaśliwy tryb życia. Wartościom cenionym przez mieszczan przeciwstawiali kult sztuki. Znakiem rozpoznawczym "cygana" był strój: peleryna, kapelusz z dużym rondem lub miękki beret oraz fantazyjny krawat. Ich życiu towarzyszyły zabawa, kpina pozwalająca zachować dystans wobec społeczeństwa, ale i wobec własnej egzystencji, często naznaczonej nędzą i poczuciem niepewności jutra. Skupiali się w knajpach i kawiarniach, w których spędzali całe dnie, dyskutując i tworząc. W Krakowie były to kawiarnie Schmidta, Turlińskiego ( "Paon") i Michalika ( Jama Michalikowa), w której powstał kabaret lit. "Zielony Balonik".
- kabaret literacki, zapoczątkowany w modernizmie,...
- -modernistyczne eseje Z psychologii jednostki twórczej, (1892) przyniosły mu...
- PRZYBYSZEWSKA, Dagny, z domu Juel (1867-1901)...