Reklama

Nowa Fala

młodzi poeci ur. tuż po II wojnie światowej, zwani także pokoleniem 68 lub pokoleniem 70 (od orientacyjnej daty debiutu). Ich przeżyciem pokoleniowym były wydarzenia polit. z l. 1960-70, zwł. marzec 1968 r. Pełnym głosem przemówili w okresie 1971-76. Zarzucali poprzednim generacjom (m.in. pokoleniu 56), że nie sprostały wymaganiom współczesności (np. nie zapobiegły wpływowi propagandy). Programowym hasłem uczynili Herbertowski nakaz "dawania świadectwa". Żądali od poezji prawdy, rzetelnego opisu rzeczywistości (akcent na aktualność i bliskość codziennego życia). Opowiadali się po stronie indywidualnego człowieka, bronili jego praw (ich bohater jest jednym z wielu - u S. Barańczaka "NN"). Do niego powinni się zwracać literaci w prosty, bezpośredni sposób (częste w wierszach zwroty do czytelnika). Moralnie bezkompromisowi, fałsz swojej epoki demaskowali przez grę z językiem (parodiowanie nowomowy, jęz. propagandy, przywracanie dosłowności utartym metaforom itd.), kontynuując lingwizm (zwł. Barańczak). Włączając się w dyskusję o roli inteligencji, wywołali problem obowiązku pisarza wobec współczesności. Stworzyli wzór poezji podejmującej aktualne zadania. Nie mieli swojego pisma - wypowiadali się w "Studencie", "Orientacji", "Nowym Wyrazie". Program ideowy i artyst. określili w tekstach krytycznych: Nieufni i zadufani (1971), Ironia i harmonia (1973), Etyka i poetyka (1974) S. Barańczaka oraz Świat nie przedstawiony (1974) A. Zagajewskiego. Ważne dla ukształtowania się poetyki N. F. były t. Jednym tchem (1970) Barańczaka, W fabrykach udajemy smutnych rewolucjonistów (1973) J. Kornhausera, Sklepy mięsne (1975) Zagajewskiego i Organizm zbiorowy (1975) R. Krynickiego. Pokolenie reprezentowali też L. Szaruga, K. Karasek, E. Lipska. Formą wypowiedzi generacji były teatry studenckie (m.in. poznański Teatr Ósmego Dnia i krakowski Teatr Stu) oraz kabarety, np. Salon Niezależnych (Warszawa). Wydarzenia polit. 1976 r. zróżnicowały N. F. Wielu jej przedstawicieli tworzyło drugi obieg lit.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama