wiersz Z. Herberta z tomu Studium przedmiotu (1961), w którym powrót do tradycji i reinterpretacja utrwalonych w świadomości odbiorcy wydarzeń kulturowych nadają im nowego znaczenia. Autor powraca do dramatu Szekspira, a przeciwstawiając Fortynbrasowi duńskiego królewicza Hamleta rozważa znaczenie jednostki wobec historii, możliwości ingerencji w jej bieg. Monolog jest równocześnie pytaniem o wybór postawy wobec życia - Hamlet zginął, ponieważ wierzył "w kryształowe pojęcia a nie glinę ludzką", wybrał "śmierć bohaterską", a nie "wieczne czuwanie", Fortynbras będzie obmyślał "projekt kanalizacji", "lepszy system więzień". Fundamentalne pytanie, co jest ważniejsze w życiu zbiorowości, pozostawione zostaje do rozstrzygnięcia każdemu indywidualnie.
- adresat dzieła literackiego, konkretny jego czytelnik...
- podmiot liryczny, wznaczeniu węższym...