Reklama

polityka azylowa Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)

– wraz z narodzinami koncepcji zniesienia kontroli osób na granicach wewnętrznych państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej zaczęły rozważać możliwość wprowadzenia środków kompensacyjnych. Za jeden z nich uznano harmonizację narodowych polityk azylowych. Zarówno przed dniem wejścia w życie traktatu z Maastricht, jak i po 1 listopada 1993 działania, które podejmowano na tym polu w ramach współpracy międzyrządowej, odnosiły się do trzech głównych aspektów problematyki azylowej: sposobu określania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku azylowego, zasad procedury azylowej, kryteriów materialnych udzielania azylu. Na mocy traktatu z Amsterdamu WE uzyskała kompetencje w zakresie regulowania wybranych zagadnień azylowych. W związku z tym na Radzie Unii Europejskiej spoczywa obowiązek określenia kryteriów i procedur ustalania państwa członkowskiego, które jest odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku azylowego złożonego przez obywatela państwa trzeciego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej. Rada ma także określać minimalne normy dotyczące przyjmowania osób ubiegających się o azyl w państwach członkowskich, uznawania obywateli państw trzecich za uchodźców oraz przeprowadzania w państwach członkowskich postępowań w sprawie przyznania lub pozbawienia statusu uchodźcy. Rozstrzygnięcie tych kwestii musi być zgodne z postanowieniami konwencji genewskiej z 1951 o statusie uchodźców i dotyczącego jej protokołu nowojorskiego z 1967 oraz z postanowieniami innych odpowiednich umów międzynarodowych. Użycie w Traktacie Amsterdamskim terminu „normy minimalne” oznacza, że Rada Unii Europejskiej jest uprawniona do wydawania jedynie takich środków, które są niezbędne do urzeczywistnienia wspólnotowej p.a. Zob. też wspólny europejski system azylowy.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama