Reklama

PAROWA TURBINA

silnik cieplny przepływowy przetwarzający energię czynnika roboczego w postaci pary wodnej w energię kinetyczną koła wirnikowego, wykorzystywaną do wykonania pracy mechanicznej; podstawowymi zespołami konstrukcyjnymi t.p. są: elementy ekspansyjne (rozprężne), tzw. dysze lub kierownice, w których para traci na ciśnieniu i temp. (spadek entalpii), lecz nabiera prędkości - oraz układ łopatek (koło łopatkowe), związany sztywno z wałem (wirnikiem), przejmujący energię mechaniczną pary, której strumień generuje moment obrotowy wirnika t.p.; pod względem sposobu działania t.p. dzielą się na akcyjne (spadek entalpii zachodzi w pełni w elementach ekspansyjnych) i reakcyjne (spadek entalpii następuje częściowo w elementach ekspansyjnych, częściowo w kanałach łopatkowych); t.p. posiadają szereg zalet w stosunku do parowych silników tłokowych, a gł.: relatywnie małe wymiary i ciężar, niski koszt budowy i duża trwałość, spokojny bieg, prosta obsługa, itp. Idea pracy t.p. znana była już od II w. n.e. za sprawą Herona z Aleksandrii; pierwszą t.p. skonstruowali, niezależnie od siebie, Szwed C.G. de Laval (1883) i Anglik Ch.A. Parsons (1884); po 1900 nastąpił szybki wielokierunkowy rozwój konstrukcji i zastosowań t.p.; obecnie stanowią one podstawowe wyposażenie elektrowni cieplnych i jądrowych, służą jako maszyny przemysłowe, stosowane są w układach napędowych wielkich jednostek pływających.

Reklama

Powiązane hasła:

TURBINA, CURTIS Charles Gordon, FOURNEYRON Benoit, , JĄDROWY SILNIK, PAROWIEC, LAVALA TURBINA, BRANCA Giovanni, ELBLĄG, PAROWÓZ

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama