(object, item)
nazwany element rzeczywistosci lub ¤ reprezentant ¤ abstrakcji rzeczywistosci wyrazonej w postaci ¤ klasy, czyli ¤ typu danych zdefiniowanego przez uzytkownika. Na przyklad to, co przelatuje noca nad dachami, jest o. rzeczywistym; zakladajac, ze nie udalo sie go rozpoznac, mozna nadac mu miano UFO. Mozemy tez zdefiniowac abstrakcyjny o. UFO_taxi nowego typu UFO, np. w jezyku ANSI C++:
class UFO { int liczba_miejsc; bool start(); bool ladowanie(); int lot(int trasa); } UFO_taxi;
O. UFO_taxi bedzie zabieral okreslona liczbe "pasazerów", przewidujemy równiez, ze jego "ruch" bedzie okreslony za pomoca trzech funkcji nadzorujacych start, faze lotu i ladowanie. O. abstrakcyjny jest zatem struktura danych rozpatrywana wraz ze zdefiniowanymi na tych danych operacjami, tzw. metodami. O. laczy stan ( pola) i zachowanie ( metody), ma jednoznacznie okreslona t o z s a m o s c (identity), tzn. jest scisle rozróznialny wsród innych obiektów, których czas istnienia i domeny ochrony zachodza na siebie, przy czym identyfikacja o. nie zalezy od zmian jego stanu ani od zmian stanu innych obiektów.
- obiekt, właściwości badanego...
- obiekt fabrykujacy, (obiekt fabryczny, factory...
- komponowanie obiektów, (zestawianie obiektów...