Reklama

narządy płciowe wobyczajowości erotycznej

zwyczaje dotyczące narządów płciowych wróżnych kulturach są uwarunkowane kilkoma czynnikami, np.: postawami wobec ciała, seksu, płci danej kultury, typami relacji między płciami, postrzeganiem znaczenia narządów płciowych dla współżycia seksualnego ipłodności. Stąd bierze się zróżnicowanie zwyczajów przybierających zaskakujące nieraz formy dla ludzi wychowanych wodmiennych tradycjach kulturowych. Obyczajowość erotyczna naszej kultury ujawnia wiele skrępowania iwstydliwości wobec narządów płciowych: słownictwo jest nader ubogie, nagość była przez długie okresy przedmiotem tabu (dotyczącego budowy iwyglądu narządów płciowych), sztuka miłosna była raczej skromna. Wwielu kulturach spotyka się naturalne postawy wobec narządów płciowych, wolne od zahamowań, oporów itabu. Dotyczy to przede wszystkim tzw. kultur prymitywnych iDalekiego Wschodu. Wobyczajowości erotycznej Dalekiego Wschodu jest bardzo rozbudowane słownictwo dotyczące wielkości, budowy ifizjologii seksualnej. Sięga się wnim do natury (np. przedstawianie narządów płciowych jako potoku, doliny, muszli, oceanu), świata roślin (np. srom jako kwiat piwonii), zwierząt (np. wielkość narządów przedstawiana jest jako: zając, buhaj, gazela, słonica), owoców (np. srom jako brzoskwinia). Podobnie są nazywane różne rodzaje pieszczot, pozycji współżycia seksualnego, ruchów frykcyjnych. Obserwacje świata przyrody bywają przenoszone na obyczajowość erotyczną istąd wmitologiach pojawiają się postacie zwierząt, którym przypisuje się specjalną potencję seksualną, np. grzechotniki współżyją ponad 20 godzin bez przerwy, drapieżne zwierzęta (jaguary, lwy, tygrysy) są często symbolem dominującej męskości. Wiele kultów fallicznych opiera się na obserwacji świata zwierząt, wktórym erekcja członka wyraża pozycję samca wstadzie, jest wyrazem groźby idominacji. Stąd m.in. wwielu kulturach jest szczególne zainteresowanie wielkością członka iprzypisywanie jej szczególnego znaczenia dla mocy seksualnej ipłodności. Dotąd wszczepach Afryki praktykuje się wydłużanie iposzerzanie członka unowo narodzonych chłopców. Wkulturach tradycyjnych Chin praktykowano różne sztuczne metody powiększania członka, np. przez używanie protez, maści, prezerwatyw zwypustkami. Obecnie temu samemu celowi służą różne protezy członka upowszechniane wsex-shopach. Wwielu tradycyjnych kulturach spotyka się tzw. fallusową przysięgę, polegającą na tym, że dotknięcie okolicy genitalnej miało przypieczętować wyraz posłuszeństwa ilojalności wobec danej osoby. Niektórzy władcy starożytnego Egiptu polecali mumifikować swoje członki iumieszczać je wspecjalnych ozdobnych skrzyneczkach, co miało wyrażać ich poczucie władzy ipozycji. Wkulturach można spotkać różnego rodzaju praktyki mające na celu upiększanie narządów płciowych. Często wynikają one zkulturowo uwarunkowanych ideałów piękna istąd np. wświecie antycznym kobiety pozbawiały się owłosienia łonowego, uHotentotek powiększano wargi sromowe mniejsze (tzw.  fartuszek hotentocki) ipośladki (  steatopygia), uArabek ceni się obfite biodra. Jednym zprzykładów upiększania narządów płciowych są tatuaże zróżnymi napisami, motywami (np. zwierząt), ornamentyką ( tatuaż aseks). Interesująca jest geneza motywu smoka. Zdaniem badaczy wyraża związek zpłodnością ikultem fallicznym. Według Junga smok jest symbolem instynktownej zmysłowości.

Reklama

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama