rozpowszechnianie wiadomości o usługach i towarach w celu wpływania na kształtowanie się podaży; elementy działań reklamowych to: przyciągnięcie uwagi potencjalnego nabywcy, poinformowanie o zaletach reklamowanego towaru lub usługi, wzbudzenie pragnienia jego nabycia oraz wskazanie sposobów, by pragnienie to spełnić; r. prowadzi się w obecnym systemie komunikacji społ. za pośrednictwem mediów (prasy, radia, telewizji, internetu) uznawanych za tzw. nośniki r. lub poprzez specjalnie przygotowane publikacje (wielkie plakaty - tzw. billboardy, ulotki, foldery dostarczane do domów odbiorców drogą pocztową, niekiedy z próbkami reklamowanego towaru), akcje promocyjno-informacyjne prowadzone w miejscach sprzedaży, gł. wielkich domach towarowych i supermarketach, połączone często z konkursami dla konsumentów; w radiu, a także telewizji specyficznym gat. reklamy jest spot - krótki materiał dźwiękowy lub film, o wyraźnie zarysowanym wewn. rytmie, z mocnymi akcentami muzycznymi i graficznymi, przeważnie fabularny lub wykorzystujący dobrze utrwalone w świadomości odbiorców stereotypy; odrębnym typem r. jest sponsoring - wspieranie finansowe przez reklamodawców różnego typu imprez masowych (kulturalnych, sportowych) i akcji charytatywnych, a także odpłatne publikowanie w mediach materiałów typu dziennikarskiego (wywiady, reportaże, filmy); za działania reklamowe można uznać także sprzedaż osobistą towarów i usług przez odpowiednio przeszkolonych sprzedawców, akwizytorów, docierających bezpośrednio do konsumenta (tzw. sprzedaż osobista). Znaczenie r. we współcz. grze konkurencyjnej stale rośnie wraz z nakładami finansowymi na tego typu działania; r. jest obecnie dziedziną wyspecjalizowaną, a nad jej skutecznością czuwają specjaliści z zakresu socjologii, psychologii, marketingu oraz tzw. image polishing - kształtowania wizerunku osób, firm, towarów; istnieje obecnie szereg kodeksów etycznych oraz rozwiązań prawnych nie dopuszczających do prowadzenia r. nieuczciwej, niezgodnej z zasadami konkurencji lub wykorzystującej oddziaływanie na podświadomość odbiorcy, a także tzw. kryptoreklamy w materiałach dziennikarskich.
- reklama, nie ulec nachalnej reklamie,...
- reklama, rozpowszechnianie pewnych...
- język reklam, komunikat jęz., język...