komunikat jęz., język sloganów, który wyróżnia: hasło, apel, dyrektywa, dewiza, sentencja, używany wcelu zachwalenia towaru, do wzbudzenia chęci kupna iskorzystania zusługi; wpływa na świadomość odbiorcy przez stereotyp, oklepany zwrot, komunał, często wfunkcji sentencji, pozytywnej, zwięzłej maksymy; wXVIII w. pojawił się wpłatnych ogłoszeniach reklamowych na łamach gazet. Intensywny rozwój j.r. nastąpił wmiędzywojniu, np. twórcą sloganu "Cukier krzepi" był M. Wańkowicz; przykłady współczesne j.r. odwołującego się do emocji: Cukier - smak raju, Reklama dźwignią handlu, Lotem bliżej, Coca-cola to jest to! Składnia sloganu reklamowego często wyrażana jest wformie równoważników zdań, np. Ace - wybielacz nad wybielacze, Jacobs - królowa kaw; na orzeczniku spoczywa akcent zdaniowy, np. Palmolive to naturalne piękno; wwypowiedziach złożonych najczęściej dąży się do kondensacji treści, np. Dębica - opony na każdą pogodę, Daj odpocząć swoim nogom. Nagminnie używa się rzeczowników iprzymiotników wfunkcji emocjonalnej, np. raj, niebo, luksus, klejnot, smak, aromatyczny, nowoczesny, czy przysłówków dynamizujących wypowiedź, np. Zawsze czysto, zawsze sucho, zawsze pewnie. J.r. tworzy anonimowemu odbiorcy magiczny świat, działa na wyobraźnię, jest łatwy do zapamiętania, krótki, podany watrakcyjnej formie językowej. J.r. tworzy stereotypy szczęśliwych ludzi izdrowego, wygodnego, bezproblemowego, pełnego luksusu życia. J.r. na stałe zagościł wnaszych domach za pośrednictwem mediów: TV, radia iprasy, jest jednym ze źródeł wiedzy onowych produktach na rynku, wymaga jednak od odbiorcy trzeźwego, krytycznego iodpowiedzialnego spojrzenia.
język reklam
Słownik języka polskiego