Henri de (1864-1901)
malarz i grafik franc., jeden z gł. przedstawicieli modernizmu i secesji; pochodził z zamożnej arystokratycznej rodziny ale całe życie był związany z paryską dzielnicą Montmartre; od urodzenia słabego zdrowia, stał się też niepełnosprawny po dwukrotnym złamaniu nóg w młodości; po nauce w pracowni R. Princeteau, malarza koni, oraz studiach w École des Beaux-Arts w Paryżu malował gł. portrety (Autoportret, Matka artysty przy śniadaniu); dojrzały styl T.-L. ukształtował się ok. 1890 pod wpływem drzeworytów jap., rysunków J. Foraina oraz twórczości impresjonistów; malował obrazy i tworzył rysunki kolorowymi kredkami oraz litografie; przedstawiał sceny z paryskich ulic, kabaretów, teatrów, cyrków, wyścigów konnych, sądów i szpitali (Taniec w Moulin Rouge, W salonie przy ulicy des Moulins, W cyrku F. Fernando); pozostawił liczne wizerunki i portrety tancerek, piosenkarek, modelek, postaci z marginesu społ. odznaczające się wnikliwą charakterystyką psychologiczną (portrety la Goulue, Jane Avril, Y. Guilbert); projektował zaproszenia i programy teatralne; tworzył plakaty, o syntetycznej formie, w których w sposób mistrzowski posługiwał się płynnymi liniami i płaskimi plamami koloru (Divan japonais, Moulin-Rouge); swymi plakatami wywarł istotny wpływ na rozwój nowoczesnej sztuki plakatowej; oddziałał też silnie na wczesną twórczość P. Picassa. Najbardziej twórczy okres działalności T.-L. przypada na 1885-95; 1899 stan jego zdrowia (wskutek nadużywania alkoholu) pogorszył się; w sanatorium wykonał cykl obrazów i rysunków o tematyce cyrkowej; zmarł w posiadłości rodzinnej, w zamku Malromé.
SECESJA, HOKUSAI, WYSPIAŃSKI, MONTMARTRE, PICASSO,
- Toulouse-Lautrec Henri de, (1864-1901)
- ACHONDROPLAZJA, chondrodystrofia
- GUILBERT, Yvette (1867-1944)