Reklama

DAVID Jacques Louis

(1748-1825)

Reklama

malarz francuski, najwybitniejszy reprezentant franc. klasycyzmu. Początkowo nawiązywał do baroku i rokoko (Mars i Minerwa, Portret konny Stanisława Kostki Potockiego). Po zaznajomieniu się we Włoszech z dziełami antyku zwrócił się ku klasycyzmowi. Malował obrazy o tematach z historii starożytnej (Przysięga Horacjuszów, Śmierć Sokratesa, Sabinki) oraz o tematyce mu współczesnej, gł. z okresu Rewolucji Francuskiej (Przysięga w sali do gry w piłkę - ogromny, nie ukończony obraz-dokument, Śmierć Lepelletiera). Za arcydzieło uważany jest obraz Śmierć Marata - uderzający nowatorskim ujęciem, siłą wyrazu i realizmem. Tworzył portrety (Pani Chalgrin, Pani Sériziat z córką), w czasie pobytu w więzieniu po śmierci Robespierre'a namalował Widok ogrodu Luksemburskiego. Jego malarstwo cechuje czysta, linearna forma, statyczna kompozycja, gładka faktura i wierność realiów. Przed i w czasie rewolucji odgrywał bardzo aktywną rolę polityczną, był członkiem Konwentu, Komitetu Oświecenia Publicznego i Komisji Sztuki. Mianowany nadwornym malarzem Napoleona, przyczynił się do powstania stylu empire; stworzył wówczas m.in. obrazy: Napoleon na Przełęczy św. Bernarda, Koronacja Napoleona, Rozdanie orłów na sztandary, a także Pani Récamier. Po upadku Napoleona przebywał do końca życia na wygnaniu w Brukseli. Twórczość D. wywarła ogromny wpływ na rozwój malarstwa europejskiego, także na literaturę i teatr. Jego uczniami byli m.in.: J.A.D. Ingres, F. Gérard, A.J. Gros, J.B. Isabey oraz malarz polski A. Brodowski.

Powiązane hasła:

INGRES, HISTORYCZNE MALARSTWO, KLASYCYZM W SZTUCE, PRE LACHAISE, DAVID D, GROS

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama