Reklama

STOCKHAUSEN

Karlheinz (ur. 1928)

Reklama

niemiecki kompozytor awangardowy, reprezentujący aleatoryzm; początkowo rozszerzył technikę serialną na wszystkie płaszczyzny utworu, tworząc spójny system, organizujący całość materiału dźwiękowego; później poszedł w ślady J. Cage'a, zwracając się w stronę aleatoryzmu; jego oryginalną koncepcją jest tzw. aleatoryzm montażowy: zadaniem kompozytora jest dostarczenie wykonawcy odrębnych "klocków" dźwiękowych, z których w trakcie wykonania powstaje całość utworu; S. często wykorzystuje możliwości stwarzane przez muzykę elektroniczną (taśma, syntezatory, generatory różnego typu), łącząc ją z instrumentarium klasycznym i głosem ludzkim; ważniejsze kompozycje: Kontrapunkte, Klavierstücke I-IX, Gruppen na trzy orkiestry, Kontakte, Microphonie I-II, Mixtur na 5 grup orkiestralnych i generatory, Hymnen na instrumenty elektroniczne i solistów, Spiral dla solisty z odbiornikiem radiowym fal krótkich, Trans na orkiestrę i taśmę, muzyka sutuacyjna Alphabet für Lige, Musik im Bauch na perkusję i zegary kurantowe; kilka tomów artykułów, szkiców i opisów projektów muzycznych.

Powiązane hasła:

NOTACJA MUZYCZNA, ELEKTRONICZNA MUZYKA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama