Reklama

POEMAT

Reklama

(lit.) dłuższy utwór wierszowany; odmiany: P. EPICKI (powieść poetycka) o wyraziście zarysowanej fabule, zwykle jednowątkowej, popularny zwł. w romantyzmie (Konrad Wallenrod A. Mickiewicza, Giaur Byrona); P. HEROIKOMICZNY - parodystyczny odpowiednik p. epickiego (Monachomachia I. Krasickiego); P. LIRYCZNY (W Szwajcarii J. Słowackiego, Assunta C.K. Norwida); P. DYGRESYJNY, łączący elementy epickie z lirycznymi oraz dygresjami autora na różne tematy (Wędrówki Childe Harolda Byrona i Beniowski J. Słowackiego); P. OPISOWY, w dużej mierze poświęcony opisom przyrody (Georgiki Wergiliusza, Sofiówka S. Trembeckiego); P. DYDAKTYCZNY o charakterze rozprawy (Prace i dnie Hezjoda, Sztuka rymotwórcza N. Boileau); P. FILOZOFICZNY o charakterze traktatu (O naturze wszechrzeczy Lukrecjusza); w poezji współczesnej p. łączy elementy różnych odmian (Dobrze W.W. Majakowskiego, Cztery kwartety Th.S. Eliota, Kwiaty polskie J. Tuwima, Traktat moralny i Traktat poetycki Cz. Miłosza); występuje też p. prozą.

Powiązane hasła:

ŁOMONOSOW, LĀČPLĒSIS, GEORGIKI, EPIKA, ENCINA Juan del, LIRYKA, FRYZYJSKA LITERATURA, FRACASTORO Girolamo, ZIMOROWIC, FRENEAU Philip Morin

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama