(1688-1763)
franc. dramaturg ipowieściopisarz, członek Akademii Francuskiej. Zafascynowany wszystkimi gat. twórczości lit., dał się poznać przede wszystkim jako genialny komediopisarz, którego utwory cechuje subtelna analiza uczuć miłosnych imistrzowskie, często zaprawione ironią dialogi. Teatr M. dzieli się na dwa nurty: psychologiczno-obyczajowy ifiloz.-społ. Do pierwszego należą komedie: Pułapka miłości (1722), Igraszki trafu imiłości (1730), Fałszywe zwierzenia (1737); na drugi składają się: Wyspa rozumu (1725) - autor opowiada się tu za emancypacją kobiet iwolnymi związkami miłosnymi, oraz Kolonia (1729) opodobnej tematyce. Opowodzeniu sztuk M. decydował nie tylko jego talent pisarski, ale także znakomita gra aktorów ztrup aktorskich Comdiens Italiens oraz Comdiens Françaises, którym M. powierzał wykonanie swoich utworów. Jako wnikliwy psycholog iobserwator obyczajowości M. zaprezentował się wroli powieściopisarza. Jego dwie niedokończone powieści: Kariera wieśniaka (1736) opowiadająca olosach amoralnego młodzieńca zarabiającego na swojej urodzie i Życie Marianny (1741), sprawiły, że woczach pisarzy nam współczesnych zyskał miano prekursora powieści społ.-obyczajowej. Dzieła M. tłumaczyli na jęz. pol.: T. Boy-Żeleński, J. Iwaszkiewicz iJ. Rogoziński.
- MARIVAUX, Pierre Carlet de Chamblain...
- Życie Marianny, (1741)
- PIOTR, Pochodzenia greckiego,...