turbinowy silnik odrzutowy
silnik przelotowy, w którym powietrze zasysane z atmosfery jest sprężane (do kilku lub kilkunastu atm.) - wstępnie w dyfuzorze, następnie w sprężarce (niekiedy w dwóch zespołach sprężających: niskiego i wysokiego ciśnienia), przy czym sprężarka napędzana jest turbiną osadzoną z nią na wspólnym wale i uzyskującą energię kinetyczną ruchu obrotowego w wyniku przepływu przez nią gazów spalinowych w drodze z komory spalania do dyszy wylotowej; gazy spalinowe o temp. od kilkuset do ok. 1000oC, uchodząc z silnika rozprężają się w dyszy wylotowej, co wywołuje jednocześnie duży wzrost ich prędkości i przyrost pędu ich masy uruchamiający, zgodnie z III zasadą dynamiki, siłę ciągu (ciąg) i odrzut. Pierwsze rozwiązanie s.t. opatentował 1930 F. Whittle; próby prototypu jego silnika przeprowadzono z powodzeniem 1937; pierwszym na świecie samolotem z s.t. był "He 178" (pierwszy lot 1939), jego silnik skonstruowali O. Ohain i E. Heinkel.
- STRUMIENIOWY SILNIK, , w którym siła ciągu...