Reklama

AIRBUS

Reklama

autobus powietrzny; typ ekonomicznych w eksploatacji, szerokokadłubowych pasażerskich samolotów odrzutowych, używanych do lotów na krótkich i średnich trasach; nazwa od Airbusa 300, produkowanego od 1972 przez konsorcjum firm zachodnioeuropejskich z Francji, W. Brytanii, Niemiec i Hiszpanii; 2005 zaczęto oblatywać model A 380, najw. samolot pasażerski świata, mogący zabrać 853 osoby (555 w standardowym układzie); rozpiętość skrzydeł 79,8 m, dł. kadłuba 72,7 m, waga z pasażerami i załogą 560 t, prędkość przelotowa 915 km, zasięg 14 800 km; może utrzymać się w powietrzu przez 16 godzin; bezpieczny (czas ewakuacji 800 pasażerów wynosi 90 sekund), ekologiczny i ekonomiczny (spala 2,9 litra paliwa na jednego pasażera na 100 km, jest o 20% tańszy w eksploatacji od swojego głównego konkurenta – Boeinga 747); koszt programu budowy sięgnął 12 mld dol., pojedynczą maszynę wyceniono na 300 mln dol.; wywołane przez problemy z okablowaniem kadłuba dwuletnie opóźnienie produkcji postawiło koncern w trudnej sytuacji finansowej (złożona ilość zamóweiń nie jest wystarczająca dla pokrycia kosztów programu), ponadto Ameryka (znajduje się tam siedziba Boeinga) protestuje przeciwko systemowi finansowania projektu ze środków unijnych; także nazwa konsorcjum zał. 1970, produkującego 12 typów samolotów, zatrudniającego 52 tys. osób, o rocznych obrotach rzędu 20 mld euro (2004).

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama