Reklama

RYNEK KONSUMENTA

określenie sytuacji na rynku obrotu gosp., gdy ujawnia się przewaga podaży nad popytem, co stawia konsumenta w pozycji uprzywilejowanej; zazwyczaj r.k. wymusza obniżkę cen, polepszenie jakości i prowadzi do upadku firm, próbujących podbijać ceny; sytuacji takiej próbują przeciwdziałać producenci, gł. przez tworzenie oligopoli (przykładem kryzys paliwowy w latach 70., gdy wskutek zmowy producentów, zrzeszonych w OPEC, udało się drastycznie ograniczyć dostawy i zlikwidować r.k. na ropę naftową); inne sposoby przeciwdziałania r.k. to np. zamykanie granic celnych czy wprowadzenie drastycznych opłat wwozowych; odwrotnością r.k. jest rynek producenta.

Reklama

Powiązane hasła:

RYNEK PRODUCENTA, DYSTRYBUCJA, HANDEL DETALICZNY, MARKETING

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama