Reklama

WSPÓLNY RYNEK AMERYKI ŚRODKOWEJ

Mercado Común Centroamericano, Central American Common Market, CACM

porozumienie zawarte 1960 przez Gwatemalę, Honduras, Kostarykę, Nikaraguę i Salwador na mocy Układu Ogólnego o Integracji Gosp. Ameryki Środk.; strony układały się co do liberalizacji stosunków gosp. między sobą, wprowadzenia stref wolnego handlu i unii celnej; jako instrument finansowy i środek promocji zintegrowanego wzrostu gospodarczego w regionie założony został Środkowoamerykański Bank Integracji Gospodarczej; liczne konflikty między członkami m.in. tzw. wojna futbolowa między Hondurasem a Salwadorem doprowadziły do zamrożenia działalności ugrupowania; ożywienie współpracy nastąpiło po 1990 wraz z przyjęciem Planu Działań Gospodarczych dla Ameryki Środkowej; 1993 utworzono strefę wolnego handlu na obrót towarami środkowoamerykańskimi, kapitałem, umożliwiającą także swobodne przemieszczanie się ludności w jej obszarze, osiągnięto niepełną unię celną (nie obejmującą kawy, cukru i barwników), ustalono wspólną zewnętrzną taryfę celną (4 progi między 5 a 20%); od ratyfikacji porozumienia, w 1963 obroty handl. między państwami członkowskimi wzrosły 30-krotnie (1 miliard dolarów w 1993); ponieważ do lat 90. nie przetrwał żaden z organów naczelnych MCCA, państwa członkowskie razem z Panamą powołały System Integracji Gospodarczej Ameryki Środkowej (SIECA).

Reklama

Powiązane hasła:

AMERYKA POŁUDNIOWA, CACM

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama