Reklama

MUNCH

Edvard (1863-1944)

Reklama

malarz i grafik norweski, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu; studiował w Oslo i Paryżu; wiele lat przebywał w Niemczech, Francji, Włoszech; w Berlinie zaprzyjaźnił się ze S. Przybyszewskim i jego żoną Dagny (którzy później popularyzowali twórczość M. w Polsce); we Francji związany ze szkołą Pont Aven w Bretanii; 1909 po ciężkiej chorobie nerwowej powrócił do Norwegii, osiadł w Ekely pod Oslo, gdzie spędził resztę życia. W pierwszym okresie twórczości pozostawał pod wpływem Ch. Krohga i radykalnych naturalistów norweskich, w Paryżu uległ wpływom impresjonistów (Wieczór taneczny); 1885-86 powstał wstrząsający obraz Chore dziecko przedstawiający ostatnie chwile życia siostry M., Sophie, która w wieku 15 lat zmarła na gruźlicę, płótno to jest zapowiedzią dojrzałego stylu artysty. Ok. 1890 wyraźnie odszedł od naturalizmu, powstały wtedy najważniejsze prace: Zazdrość, Krzyk, trzy wersje Fryzu życia, Taniec życia, Melancholia, Madonna, Popiół; są to symboliczne, pełne ekspresji kompozycje figuralne, w których M. daje wyraz uczuciom samotności, przygnębienia, lęku przed chorobą i śmiercią, obsesjom erotycznym; stosował w nich silny kontur, płynną secesyjną linię, zróżnicowane kolory o wymowie symbolicznej kładzione płaskimi plamami. Później malował pogodniejsze w nastroju pejzaże, portrety i sceny figuralne. 1910-15 wykonał cykl wielkich obrazów do auli uniw. w Oslo symbolizujących: Naturę, Naukę i Historię; zajmował się też grafiką (akwaforty, drzeworyty, litografie), wykonywał ilustracje książkowe (np. do Kwiatów zła Ch. Baudelaire'a). Bardzo silnie oddziałał na sztukę pocz. XX w., zwł. na ekspresjonizm, secesję oraz sztukę Młodej Polski.

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama