odznacza się wyjątkową odrębnością; powiązanie z religią i filozofią narzuciło jej niezmienne normy, nakazy i miary, a także system gatunkowy, instrumentację itd. W rozwoju m.ch. można wyróżnić 2 fazy: od zamierzchłych pocz. do 220 n.e. (dynastie Zhou, Han) oraz od 220 do czasów współczesnych (dynastie Tang, Song, Yuan, Ming, Qing). Za najważniejszą, niezmienną od kilku tysiącleci, cechę m.ch. uważa się pentatoniczny system tonalny oraz dominację tekstu nad melodią w muzyce wokalnej; w liryce śpiewanej dominuje recytatyw; w rytmice obowiązują surowe normy rytmu dwumiarowego (rzadkie odstępstwa na rzecz rytmów trójdzielnych). Prymitywna wielogłosowość przejawia się jako technika organum, burdonu, kanonu i heterofonii; liczne efekty dynamiczne (użycie gongów) oraz agogiczne (zaskakujące przyśpieszenia i zwolnienia tempa) wyznaczają początki i końce poszczególnych części utworu; barwa dźwięku ma znaczenie symboliczne. Strój i zestaw instrumentów zależny od pory roku; przyjmuje się podział na 5 gatunków: kultową, lirykę wokalną, operową, kameralną i ludową (najmniej zbadana). Muzyka kultowa była wykonywana w zespołach w świątyniach i ogrodach; liryka wokalna wiąże się z muzyką kultową i operą (pocz. IV w.); opera rozwinęła się w oparciu o 3 składniki: tańce kultowe, lirykę wokalną i mongolską pantomimę; pocz. sięgają dynastii Han, a nawet Chou; właściwy rozwój XIV w.; muzyka kameralna rozwija się w związku z upowszechnieniem instrumentów typu lutniowego. Muzyka rozrywkowa i taneczna nie istniała w Chinach. Instrumentarium obejmuje idiofony, membranofony, chordofony i aerofony; surowiec do budowy instrumentów jest ściśle określony przez kanon (kamień, ziemia, bambus, metal, jedwab, skóra); zasady ich strojenia są uzasadniane mitologicznie. Współczesna m.ch. przejęła tradycje muzyki europejskiej (zwł. po 1949) przy zachowaniu zasad muzyki tradycyjnej (rozpowszechnienie formy kantaty); gł. kompozytorzy: Si Sing-haj, Nin Er, Ma Sy-can, Li Ko-cüan, Ma-ko.
- KOREAŃSKA MUZYKA, wykazuje silne zależności...
- JAPOŃSKA MUZYKA, na tle azjatyckim charakteryzuje...
- TYBETAŃSKA MUZYKA, należy do najbardziej...